שפת הג'ירף או בשמה הרשמי יותר - תקשורת מקרבת - היא שפה שפותחה בארצות הברית על ידי הפסיכולוג ד"ר מרשל רוזנברג, בשנות ה־60 של המאה הקודמת. המודל של רוזנברג, מדגיש את משדר המסר ואת מקבל המסר וקורא לדבר בבהירות באופן שיאפשר להבין אותנו ואת צרכינו, ולהקשיב באמפתיה לרגשות ולצרכים של האחר.

 

 

בשפת הג'ירף השתמש מרשל במטאפורה של שני בעלי חיים - תן וג'ירף. הג'ירף מסמל את התקשורת המקרבת בזכות הלב הענקי שיש לו. זו שפת הלב, ובזכות גובהו המאפשר לו להביט ממבט גבוה יותר על הסיטואציה. לעומתו, התן מסמל את התקשורת ההפוכה, זו היוצרת תגובה אוטומטית של דחייה וריחוק. תקשורת המזכירה את יללות התן שמסמלות האשמות ושיפוטים.

על אותו המשקל, גם התקשורת החזותית היא שפה שבה נשתמש כאשר נרצה להעביר מסרים, מידע ורעיונות רלוונטיים ומדויקים. לשם כך נשתמש בתקשורת המתבססת על אלמנטים חזותיים כגון: טקסט, גרפיקה, שלטים, טיפוגרפיה, ציור, עיצוב גרפי, איור, עיצוב תעשייתי, טקסט, אנימציה, וידאו ובכל הקשור למדיה הדיגיטלית.

זוהי למעשה השפה המדוברת במדיה החברתית, בתרבות, בפוליטיקה, בכלכלה ובמדע ובעיקר בעולמות השיווק והמכירות.

 

הבנה של השפה החזותית דרך עקרונות שפת הג'ירף פותחת בפני כל מעצב דעת קהל יכולות פנומנליות להעביר את המסר הרצוי בצורה קוהרנטית וחד משמעית, ולהשפיע כך בקנה מידה רחב על ציבור שלם של אנשים.  תפקידו של מעצב דעת הקהל בתהליך התקשורת הוא לקודד ולפרש את המסר הרצוי. לדעת כיצד המסר מתפרש, לסדר ולהציג אותו נכון. מאחר ומדובר במסרים שעוברים דרך התדמית המוצגת כלפי חוץ - הפרשנות של הדימויים היא סובייקטיבית - וכדי להבין את עומק המשמעות או את כל המשמעויות הנלוות המועברות דרך האלמנט החזותי, יש צורך להבין לעומק כיצד המסר החזותי נתפס אצל הקהל באמצעות נקודות מבט רבות, למשל ברמה האישית, ברמה החברתית – תרבותית, מהבחינה ההיסטורית ואפילו מהבחינה האתית.

 

כאשר המסר נתפס כהלכה אצל מקבל המסר, נוכל לדעת שהצלחנו להשתמש בשפה נכונה.

וכאן נכנסת שפת הג'ירף לתמונה –

צורת תקשורת הפונה באופן ישיר לצרכים ולרגשות. נטו.

 

המשווקים הטובים ביותר מבינים שתקשורת עם אנשים באופן שבונה חיבור היא מה שמוביל להצלחה. הרעיון לחשוב תחילה על המוצר / הפתרון או השירות ולהבין על אלו צרכים העסק עונה.

החוכמה היא היכולת  להבין מה הצרכים של הלקוחות ואילו רגשות קשורים לצרכים האלה. על מנת להבין זאת, נשתמש במודל ארבעת השלבים של שפת הג'ירף.

מודל זה הוא מדריך ליצירת תקשורת בתשומת לב ובהקשבה מלאה, מבלי להיקלע לדפוסים אוטומטיים - הגנתיים, תגובתיים, תוקפניים או שיפוטיים:

 

 -המשך יבוא-

 


הצבע הוא חזות הכל